ในโลกยุคใหม่ที่มีการเปลี่ยนแปลงอย่างรวดเร็ว ได้ทำให้เกิดธุรกิจใหม่และอาชีพที่หลากหลายมากขึ้น ทำธุรกิจส่วนตัว คือความใฝ่ฝันของวัยรุ่นยุคใหม่ อีกทั้งหลายองค์กรได้ผลักดันให้พนักงานเป็นเหมือนเจ้าขององค์กร เพื่อให้การทำงานองค์กรเกิดความยั่งยืน ซึ่งสอดคล้องกับนโยบายภาครัฐที่ต้องการการส่งเสริม และพัฒนาผู้ประกอบการในหลายด้าน การผลักดันให้เกิดผู้ประกอบการยุคใหม่เข้าสู่ระบบเศรษฐกิจ เพื่อให้เกิดมีการลงทุนเพิ่มขึ้น และมีการขยายตัวของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม ดังนั้นหากกำลังต้องการค้นหาโอกาสใหม่ ๆ อยากพัฒนาธุรกิจ ต้องการเป็นเจ้าของธุรกิจ หรือต้องการนำทักษะในการเป็นผู้ประกอบการไปใช้ในพัฒนาองค์กร ทั้งภาครัฐ และเอกชน ซึ่งสาขาการเป็นผู้ประกอบการเป็นหลักสูตรที่สามารถตอบโจทย์เหล่านี้ได้
หมายเหตุ :
สาขาการเป็นผู้ประกอบการได้รับการอนุมัติให้จัดการศึกษาที่แตกต่างจากมาตรฐานการอุดมศึกษา (Higher Education Sandbox) ภายใต้ความร่วมมือระหว่างคณะบริหารธุรกิจ สถาบันเทคโนโลยีจิตรลดา สมาพันธ์ SME และสำนักงานนวัตกรรมแห่งชาติ (องค์การมหาชน) โดยจะจัดการเรียน ในรูปแบบมอดูล ซึ่งผู้เรียนจะสามารถสำเร็จการศึกษาได้ภายใน 3 ปี 2 เดือน
เป็นหลักสูตรปฏิบัติการมีการเรียนการสอนที่ได้มุ่งเน้นทั้งภาคทฤษฎีและภาคปฏิบัติ โดยสาขาจะสอนรายวิชาด้านบริหารธุรกิจด้วยการปูพื้นฐานด้านการจัดการ การตลาด การเงิน การบัญชีและยังมีรายวิชาที่ช่วยฝึกคิด และสร้างสรรค์นวัตกรรม คือ การพัฒนาความคิดสร้างสรรค์และการสร้างนวัตกรรม และการพัฒนาผลิตภัณฑ์และบริการใหม่ นอกจากนี้ยังมีรายวิชาต่างๆ ที่ช่วยพัฒนาทักษะการเป็นผู้ประกอบการด้วยการฝึกปฏิบัติงานในสถานประกอบการ และการฝึกทำธุรกิจจริง เพื่อเปิดโอกาสให้นักศึกษาได้นำแผนธุรกิจที่ถูกคิดและพัฒนาขึ้นจากการบูรณาความรู้ในรายวิชาต่าง ๆ มาทดลองทำธุรกิจจริง ภายใต้การดูแลของที่ปรึกษา ประกอบด้วย อาจารย์ในหลักสูตร ผู้ประกอบการตัวจริง และเครือข่ายความร่วมมือต่าง ๆ หลักสูตรนี้เหมาะกับผู้ที่สนใจสร้างธุรกิจของตนเอง หรือต่อยอดธุรกิจของครอบครัว รวมถึงผู้ที่สนใจพัฒนาธุรกิจใหม่ ๆ ให้แก่องค์กรทั้ง SMEs และบริษัทขนาดใหญ่ โดยผู้เรียนจะได้รับการพัฒนาทักษะทางธุรกิจที่จำเป็นในโลกอนาคต เช่น
ผู้เข้าศึกษาต้องสำเร็จการศึกษาไม่ต่ำกว่ามัธยมศึกษาตอนปลาย หรือเทียบเท่า
การคัดเลือกผู้เข้าศึกษา?
ผู้สนใจสามารถสมัครเรียนผ่านระบบการรับสมัครของสถาบัน และสอบสัมภาษณ์กับคณะกรรมการหลักสูตรฯ โดยจะเปิดรับสมัครระหว่างเดือน ต.ค.- พ.ค. ของปีถัดไป
ค่าใช้จ่ายในการศึกษา
ภาคการศึกษาละ 29,500 บาท* (เหมาจ่ายต่อภาคการศึกษา)
* ทั้งนี้อาจมีการแปลงได้ในภายหลัง
การฝึกงาน
การฝึกงาน (รายวิชาสหกิจศึกษา) รวมตลอดหลักสูตรเป็นจำนวนไม่น้อยกว่า 12 เดือน จำนวน 36 หน่วยกิต โดยฝึกปฏิบัติกับสถานประกอบการที่มีความร่วมมือกับสถาบัน หรือการฝึกประสบการณ์ด้วยการทำธุรกิจจริง
ทุนการศึกษา
ทุนการศึกษาตามโครงการเรียนดีตลอดการศึกษา และทุนอื่น ๆ อีกหลายประเภทด้วยกัน อาทิ
เป้าหมายของหลักสูตรฯ
4 ปี ในบ้าน CDTI
ผลการเรียนรู้ที่นักศึกษาจะได้ในการเรียนตลอด 4 ชั้นปี มีดังนี้
ปีที่ 1 : นักศึกษามีความรู้ความเข้าใจศาสตร์พื้นฐานด้านบริหารธุรกิจ
ปีที่ 2 : นักศึกษาสามารถกำหนดแนวทางในการพัฒนาธุรกิจหรือปรับปรุงแนวคิดทางธุรกิจหรือสร้างธุรกิจใหม่ได้
ปีที่ 3 : นักศึกษาสามารถวิเคราะห์ข้อมูลทางธุรกิจ เขียนแผนธุรกิจ และนำเสนอได้
ปีที่ 4 : นักศึกษามีทักษะในการปฏิบัติงานในสถานประกอบการหรือการเจ้าของธุรกิจในสาขาที่เลือกได้
อาชีพที่สามารถประกอบได้หลังสำเร็จการศึกษา
สาขาการเป็นผู้ประกอบการ จะเน้นการสร้างความเป็นผู้ประกอบการให้อยู่ในตัวตน ด้วยวิธีคิดแบบผู้ประกอบการ ทักษะและประสบการณ์ทางธุรกิจต่าง ๆ ที่ผู้เรียนได้รับจากหลักสูตรจะช่วยให้ผู้เรียนมีโอกาสด้านการทำงานที่หลากหลายนอกเหนือไปจากการเป็นเจ้าของธุรกิจ ซึ่งสามารถนำไปใช้ประกอบอาชีพได้หลากหลายทั้งการประกอบธุรกิจส่วนตัว หรือการเป็นพนักงานในองค์กร อาทิ
สถาบันเทคโนโลยีจิตรลดา
อาคาร ๖๐ พรรษา ราชสุดาสมภพ
สำนักพระราชวัง สนามเสือป่า
ถนนศรีอยุธยา เขตดุสิต กรุงเทพฯ 10300
โทรศัพท์ 0-2280-0551
โทรสาร 0-2280-0552
ทุกวัน จันทร์-ศุกร์
8.30 น. – 16.30 น.
(ยกเว้น วันหยุดนักขัตฤกษ์)
saraban@cdti.ac.th
สงวนลิขสิทธิ์ © 2023 สถาบันเทคโนโลยีจิตรลดา. Web by Mountain Studio
สถาบันเทคโนโลยีจิตรลดา CDTI
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email saraban@cdti.ac.th
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to saraban@cdti.ac.th