อุตสาหกรรมอาหาร เป็นอุตสาหกรรมหนึ่งที่มีบทบาทสำคัญต่อการพัฒนาเศรษฐกิจ และถูกกำหนดให้เป็นหนึ่งในยุทธศาสตร์สำคัญ ที่จะสร้างความเข้มแข็งให้กับประเทศอย่างยั่งยืนในอนาคต การเติบโตของอุตสาหกรรมอาหารทำให้เกิดความต้องการบุคลากรเพิ่มสูงขึ้นอย่างต่อเนื่อง ทั้งในระดับปฏิบัติการและระดับบริหารจัดการ โดยในปัจจุบันบุคลากรทางด้านนี้ยังมีอยู่อย่างจำกัดและยังไม่เพียงพอต่อความต้องการ จึงเป็นที่มาของการพัฒนาหลักสูตรบริหารธุรกิจ (บธ.บ.) สาขาการจัดการธุรกิจ เพื่อช่วยผลิตบุคลากร ที่มีทั้งความรู้ความสามารถและมีจริยธรรมคุณธรรมที่ดีเพื่อรองรับการขยายตัวของอุตสาหกรรม ตลอดจนเป็นกำลังสำคัญในการขับเคลื่อนและพัฒนาอุตสาหกรรมอาหารของประเทศต่อไปในอนาคต
ทำไมต้องธุรกิจอาหาร?
อุตสาหกรรมอาหาร เป็นอุตสาหกรรมหนึ่งที่มีบทบาทสำคัญต่อการพัฒนาเศรษฐกิจ และถูกกำหนดให้เป็นหนึ่งในยุทธศาสตร์สำคัญ ที่จะสร้างความเข้มแข็งให้กับประเทศอย่างยั่งยืนในอนาคต การเติบโตของอุตสาหกรรมอาหารทำให้เกิดความต้องการบุคลากรเพิ่มสูงขึ้นอย่างต่อเนื่อง ทั้งในระดับปฏิบัติการและระดับบริหารจัดการ โดยในปัจจุบัน บุคลากรทางด้านนี้มีอยู่อย่างจำกัดและยังไม่เพียงพอต่อความต้องการ จึงเป็นที่มาของการพัฒนาหลักสูตร เพื่อช่วยผลิตบุคลากรที่มีความรู้ความสามารถ และมีจริยธรรมคุณธรรมที่ดี เพื่อรองรับการขยายตัวของอุตสาหกรรม ตลอดจนเป็นกำลังสำคัญในการขับเคลื่อน และพัฒนาอุตสาหกรรมอาหารของประเทศไทยต่อไปในอนาคต
ธุรกิจอาหาร : ยุทธศาสตร์แห่งการเติบโตของประเทศ
จากความได้เปรียบของประเทศในด้านทำเลที่ตั้งและภูมิอากาศที่เหมาะสม ที่สร้างความอุดมสมบูรณ์ให้พืชผลทางการเกษตรและเนื้อสัตว์ รวมไปถึงศิลปะวัฒนธรรมในการสร้างสรรค์อาหารไทย ที่มีรสชาติถูกปากทั้งชาวไทยและต่างชาติ จึงทำให้ธุรกิจอาหารเจริญเติบโตและสร้างรายได้ให้กับประเทศอยู่ในอันดับต้นๆ และได้กำหนดให้เป็นธุรกิจยุทธศาสตร์ที่จะสร้างการเติบโตให้กับประเทศได้อย่างแข็งแกร่งและยั่งยืน
ทำไมต้อง FBM Chitralada?
1. เป็นหลักสูตรที่ผสมผสานระหว่างการเรียนรู้ทฤษฎี พร้อมกับการลงมือฝึกปฎิบัติงานจริง
2. มีกระบวนการเรียนการสอนที่ช่วยให้นักศึกษามีทักษะที่จำเป็นต่อการทำงานในโลกยุคใหม่
3. โอกาสที่จะได้ฝึกฝนและเรียนรู้งานจริงกับบริษัทชั้นนำในธุรกิจอาหาร
4. เป็นหลักสูตรที่ถ่ายทอดโดยอาจารย์ที่เชี่ยวชาญ และเสริมด้วยประสบการณ์จริงของผู้บริหารในแวดวงธุรกิจ
5. เป็นหลักสูตรที่ส่งเสริมความเป็นนานาชาติทั้งทางด้านภาษา และ Mind Set
ผู้เข้าศึกษาต้องสำเร็จการศึกษาไม่ต่ำกว่ามัธยมศึกษาตอนปลาย หรือเทียบเท่า หรือสำเร็จการศึกษาในระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ( ปวส. )
การคัดเลือกผู้เข้าศึกษา?
ผู้สนใจสามารถสมัครเรียนผ่านระบบการรับสมัครของสถาบัน และสอบสัมภาษณ์กับคณะกรรมการหลักสูตรฯ โดยจะเปิดรับสมัครระหว่างเดือน ต.ค.- พ.ค. ของปีถัดไป
ค่าใช้จ่ายในการศึกษา
ภาคการศึกษาละ 29,500 บาท* (เหมาจ่ายต่อภาคการศึกษา)
* ทั้งนี้อาจมีการแปลงได้ในภายหลัง
การฝึกงาน
การฝึกงาน (รายวิชาสหกิจศึกษา) รวมตลอดหลักสูตรเป็นจำนวนไม่น้อยกว่า 12 เดือน จำนวน 27 หน่วยกิต โดยฝึกปฏิบัติงานกับสถานประกอบการชั้นนำของประเทศที่มีความร่วมมือกับสถาบัน
ทุนการศึกษา
ทุนการศึกษาตามโครงการเรียนดีตลอดการศึกษา 4 ปี และทุนอื่น ๆ อีกหลายประเภทด้วยกันอาทิ
เป้าหมายสำคัญในการผลิตบัณฑิต คณะบริหารธุรกิจ บริหารธุรกิจบัณฑิต (บธ.บ.) สถาบันเทคโนโลยีจิตรลดามีดังนี้
กลุ่มวิชาที่เปิดสอน
กลุ่มวิชาที่ 1 ธุรกิจอุตสาหกรรมอาหาร ( Food Industry Business)
กลุ่มวิชาที่ 2 ธุรกิจบริการอาหาร ( Food Service Business)
4 ปี ในบ้าน CDTI
ประสบการณ์ในบ้าน CDTI 4 ปี แบ่งเป็นดังนี้
ปี1 : เรียนรู้โลกและสังคมรอบตัว ฝึกทักษะด้านการสื่อสารทั้งภาษาไทยและภาษาอังกฤษรวมทั้งเรียนรู้การสร้างสรรค์และชื่นชมงานศิลปะ
ปี2 : เรียนรู้หลักการและแนวคิดในการทำธุรกิจ
ปี3 : เรียนรู้ทางด้านอาหารและโภชนาการ
ปี4 : ฝึกปฏิบัติงานและทำโครงการพิเศษ
เรียนรู้จริงได้ประสบการณ์จริงฝึกปฏิบัติงานกับสถานประกอบการชั้นนำ
ระบบการศึกษาที่เน้นการปฏิบัติงานในสถานประกอบการอย่างมีระบบ โดยจัดให้มีการเรียนในสถานศึกษา ร่วมกับการจัดให้นักศึกษาไปปฏิบัติงานจริงในฐานะพนักงานชั่วคราว ณ สถานประกอบการที่ให้ความร่วมมือนักศึกษาจะได้เรียนรู้ประสบการณ์จริง จากการปฏิบัติงานในสถานประกอบการ ทำให้ทราบว่าวิชาความรู้ที่เรียนมานั้นสามารถนำไปใช้งานและประกอบอาชีพได้อย่างไร ได้เปิดโลกทัศน์และสัมผัสเทคโนโลยีใหม่ๆ ที่ใช้งานจริง นอกจากนี้ยังได้พัฒนาตนเองในการอยู่ร่วมกับสังคมในที่ทำงาน เรียนรู้การปฏิบัติตนอย่างเหมาะสมต่อผู้ร่วมงาน ผู้บังคับบัญชา และผู้บริหาร เพื่อเตรียมตัวให้พร้อมสำหรับการเป็นบัณฑิตที่มีคุณภาพ และมีคุณสมบัติตรงตามที่สถานประกอบการต้องการ รวมทั้งมีวิสัยทัศน์มองเห็นแนวทางการประกอบอาชีพในอนาคต
สถาบันเทคโนโลยีจิตรลดา
อาคาร ๖๐ พรรษา ราชสุดาสมภพ
สำนักพระราชวัง สนามเสือป่า
ถนนศรีอยุธยา เขตดุสิต กรุงเทพฯ 10300
โทรศัพท์ 0-2280-0551
โทรสาร 0-2280-0552
ทุกวัน จันทร์-ศุกร์
8.30 น. – 16.30 น.
(ยกเว้น วันหยุดนักขัตฤกษ์)
saraban@cdti.ac.th
สงวนลิขสิทธิ์ © 2023 สถาบันเทคโนโลยีจิตรลดา. Web by Mountain Studio
สถาบันเทคโนโลยีจิตรลดา CDTI
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email saraban@cdti.ac.th
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to saraban@cdti.ac.th