สาขาวิชาการสร้างเครื่องดนตรีไทย หรือ Thai Instrument Craftsman Course แผนกวิชาอุตสาหกรรมบันเทิงและดนตรี โรงเรียนจิตรลดาวิชาชีพ สถาบันเทคโนโลยีจิตรลดา สถาบันการศึกษาชั้นนำประเทศ ด้านการอนุรักษ์ดนตรีไทยได้จัดการเรียนการสอน สาขาการสร้างเครื่องดนตรีไทยในระดับปวช. ถือเป็นหลักสูตรที่ครอบคลุมทุกด้านทุกแขนงที่เกี่ยวข้องกับอุตสาหกรรมดนตรีไทย
ด้วยพระราชกรณียกิจในสมเด็จพระกนิษฐาธิราชเจ้า กรมสมเด็จพระเทพรัตนราชสุดา ฯ สยามบรมราชกุมารี ในส่วนที่เกี่ยวกับดนตรีไทยเป็นไปอย่างกว้างขวาง ทรงเล่นเครื่องดนตรีได้หลายชนิด ทรงรอบรู้และทรงปฏิบัติได้เป็นอย่างดี
ในด้านการศึกษาค้นคว้าและวิจัยทางดนตรีไทย ทรงสนับสนุนการวิเคราะห์วิจัยที่มุ่งให้เกิดประโยชน์และการพัฒนาเฉพาะในส่วนนี้ ได้พระราชทาน พระมหากรุณาธิคุณแก่โรงเรียนจิตรลดาวิชาชีพ สถาบันเทคโนโลยีจิตรลดา เป็นเอนกประการ คือ ทรงส่งเสริมสนับสนุนให้ทางโรงเรียนจิตรลดาวิชาชีพ เปิดหลักสูตรสาขาวิชาการสร้างเครื่องดนตรีไทย เพื่อสร้างคนรุ่นใหม่ตระหนักถึงการอนุรักษ์เครื่องดนตรีไทย และสร้างสรรค์ขึ้นรูปแบบใหม่ ก็สามารถทำได้ด้วยการตัดขึ้นรูป เช่น เครื่องกลึง เครื่องกัด เครื่องเลื่อย เป็นต้น หรือสร้างจากรูปแบบอื่นๆ เช่น การหล่อ การตีขึ้นรูป การใช้แม่พิมพ์ทั้งแบบโลหะและแบบพลาสติก เป็นต้น
นักเรียนสามารถศึกษาเรียนรู้กับอุปกรณ์และเครื่องมือที่ทันสมัย และได้เข้าฝึกทักษะวิชาชีพ จากสถานประกอบการที่มีคุณภาพ และสามารถสร้างโอกาสในการมีอาชีพ กับหน่วยงานที่มีมาตรฐาน ซึ่งเป็นแบบอย่างอันเลิศที่โน้มนำให้คนหมู่มากได้หันกลับมามองดนตรีไทย ด้วยสายตาที่มีความเข้าใจถูกต้องและตระหนักในคุณค่า ทรงสมานสามัคคีดนตรีไทยทุกสำนักเข้าด้วยกันจนกลมเกลียว ทรงเป็นมิ่งขวัญและที่เคารพเทิดทูนสูงสุดของชาวดนตรีไทย เดชะบารมีเป็นเหตุให้วงการดนตรีไทยกลับเฟื่องฟูขึ้นอีกวาระหนึ่งอย่างเห็นได้ชัด จนเป็นที่เชิดหน้าชูตาของประเทศไทยสามารถหยัดยืนอยู่ท่ามกลางอารยประเทศ ด้วยความภูมิใจว่าคีตศิลป์ของเราไม่เป็นที่สองรองใคร
นอกจากนั้นแล้วยังทรงพระดำริเตรียมการที่จะจัดตั้งพิพิธภัณฑ์เครื่องดนตรีไทย เพื่อเป็นแหล่งรวมความรู้เกี่ยวกับดนตรีไทยที่สมบูรณ์แบบในอนาคต
1. เครื่องดนตรี เช่น ระนาดเอก ระนาดทุ้ม ฆ้องวงใหญ่ ฆ้องวงเล็ก ซอด้วง ซออู้ ซอสามสาย จะเข้ ขลุ่ย ปี่ เครื่องหนังหรือการขับร้อง รวมถึงงานช่างดนตรีไทย หากมีประสบการณ์จะได้รับการพิจารณาเป็นพิเศษ
2. นักเรียนที่ผ่านการสอบข้อเขียนและสัมภาษณ์ จะมีการพิจารณา ความยากลำบาก ขาดแคลนทุนทรัพย์ และต้องเป็นผู้มีความประพฤติดี จะได้รับการพิจารณาให้ทุนการศึกษา (เป็นรายกรณี)
โทร : 0 2280 0551 ต่อ 3067
โทร : 0 2280 0551 ต่อ 3057
หลักสูตรสาขาวิชาการสร้างเครื่องดนตรีไทย จัดเป็นหลักสูตรที่เน้นฝึกทักษะด้านการผลิต ซ่อมบำรุงเครื่องดนตรีไทย เน้นการฝึกปฏิบัติเป็นหลัก ตามแนวทาง “เรียนคู่งาน งานคู่เรียน” โดยในหลักสูตรมีการสอนตั้งแต่การเขียนแบบภาพร่างเครื่องดนตรีด้วยโปรแกรมคอมพิวเตอร์ การเลือกใช้วัสดุในการสร้างชิ้นงาน ศึกษาคุณสมบัติของเสียง ระดับเสียง การปรับเสียง หลักการและแนวคิดเรื่องการสร้างเครื่องดนตรี ฝึกทักษะด้านการใช้เครื่องมือช่างงานไม้ ฯลฯ
วิชาที่มีการสอน หลัก ๆ ได้แก่
อาชีพที่สามารถประกอบได้หลังสำเร็จการศึกษา
เมื่อจบการศึกษาสามารถเข้าทำงานในสถานประกอบการ หรือ องค์กรของรัฐ ในหลายด้านเช่น
สถาบันเทคโนโลยีจิตรลดา
อาคาร ๖๐ พรรษา ราชสุดาสมภพ
สำนักพระราชวัง สนามเสือป่า
ถนนศรีอยุธยา เขตดุสิต กรุงเทพฯ 10300
โทรศัพท์ 0-2280-0551
โทรสาร 0-2280-0552
ทุกวัน จันทร์-ศุกร์
8.30 น. – 16.30 น.
(ยกเว้น วันหยุดนักขัตฤกษ์)
saraban@cdti.ac.th
สงวนลิขสิทธิ์ © 2023 สถาบันเทคโนโลยีจิตรลดา. Web by Mountain Studio
สถาบันเทคโนโลยีจิตรลดา CDTI
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email saraban@cdti.ac.th
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to saraban@cdti.ac.th